Partners in beeld

In beeld 17 januari 2025

Het is prachtig weer, de zon schijnt over onze koffie kopjes heen naar binnen, achter de loods waar al het materiaal dat gebruikt wordt in de avond weer gestald wordt, lopen de koeien achter elkaar aan naar een doel wat wij niet zien. 

Jos Kool, hoofd onderhoud van Natuurlijke Zaken van Stichting Landschap Noord-Holland, laat me trots de tank zien die de collega’s van onze technische afdeling hebben geïnstalleerd en daarna voor het eerst is gevuld met HVO100. (HVO100 is 100% hydrotreated vegetable oil, een duurzame 100% fossielvrije brandstof)

Achter ons rijden grote werkmachines het terrein op en af om te laden, tanken of aan het werk te gaan op de velden. Zo’n 20% van de machines rijdt elektrisch, 80% rijdt op brandstof HVO100. Want halverwege een sloot uitbaggeren geen stroom meer hebben is niet zo handig.  Op de vraag waarom Landschap Noord-Holland heeft gekozen voor AVIA Marees grijnst Jos met brede lach en knikt. ‘Ze hebben een hele eigenwijze vertegenwoordiger’. We schieten allebei in de lach omdat we weten wie dat dan is. ‘Nee zonder gekheid, dat enthousiasme waarmee AVIA Marees contact legde, dat was de start naar een mooie samenwerking waarbij onze Groenploeg duurzamer kan werken.

Voor een natuurorganisatie is het natuurlijk superbelangrijk dat we hier stappen in maken, maar hadden niet direct een oplossing. We zijn ontzettend goed geholpen door AVIA Marees, met een nuchter advies. Voorheen tankten we diesel aan de pomp, nu hebben we op het terrein een eigen tank staan waar HVO100 in zit. Als de tank leeg raakt, gaat automatisch een seintje naar het bedrijf en komen ze langs om de zaak weer te vullen. Veel mooier kan het niet. Of wel, maar dat gaat iets langer duren. Nu tanken we alleen nog alle machines er mee af, de bedoeling is dat we binnen een jaar of twee jaar er ook alle voertuigen mee gaan tanken, dat scheelt veel tijd en ergernissen. De eerste stap is gezet, onze voetprint gaat omlaag en daar zijn we heel blij mee. We houden de ontwikkelingen in de gaten, want wie weet is over een jaar of vijf waterstof interessanter.